Tuesday, February 8, 2011

L@ra H@tI Ker0nc0Ng Gund@h

senyum manis kuntum derita..
wajah lembut sembunyi duka..
suara paling merdu..
panggil aku dalam rindu..
lenggok paling jelita..
panggil aku naik takhta..

diheret aku ke pinggir daerahnya..
daerah hidup paling sunyi..
di alam barah bernama hati...

daerahitu berawan marah..
berpelangi dendam..
ditengah lembah luka paling dalam..
bergunung sedih..
bersungai sendu mengalir pilu...
bila gerimis sakit bila hujan terasa perit...

bilakah akan datang..
salji paling hening..
itu belum tentu..

mengenang untung nasib..
hidup berlangir minyak dosa dan noda..

simfoni lendir..
dalam alam dipandang hanyir..
bibirmu mekar terukir senyum..
tapi hatimu menjerit pilu..sendu..shahdu..

lalu...
aku bertanya pada sang waktu..
apakah masih ada musim bunga di daerah itu...

tapi sang waktu hanya diam...
tertunduk bisu membungkam kata..
biarkan aku tertanya-tanya..
bilakah daerah hatinya..
akan berbunga lagi..dgn hidup berlumur bahagia..

seperti kau, aku, kita dan kami semua?


-tribute to Ann Chaoanah-

..: singa garang berhati kaca :..

No comments:

Post a Comment